חוף השרון יום ב' - הכנה למבחן

בכיתה
1.  תרגילים לדוגמה ומענה על שאלות בלולאת while:
     א. דגש על מתי מתבצעת קליטה לפני הלולאה וגם בסופה.
     ב. מתן שמות משמעותיים למשתנים,
         אתחול משתנים,
         מתן פלט קצר למשתמש, בהנחה שהמשתמש מודע לתרגיל או למטרת התכנית.
     ג. שימוש בדגל בוליאני, בדוגמה שלנו - האם ספרה נמצאת במספר.
     ד. פירוק מספר לספרותיו ושמירת עותק של המספר המקורי במשתנה נפרד.
     ה. קליטת תווים עד לקליטת תו ספציפי, שימוש במונה כדי להציג את מיקומו של התו הנקלט הרצוי.
     ו. מענה על שאלות כלליות לקראת המבחן.

בבית
אין חובה לבצע את כל התרגילים והמבחנים לדוגמה כבר למחר.
אין צורך להשלוח הפתרונות שלהם אלי למייל.

1. א. ראו למטה "אשכול של 6 תרגילים נוספים".
    ב. ראו למטה: "השלבים בפתרון של תרגיל". הם יעזרו לכם לגשת לכל תרגיל בצורה מסודרת, ויעלו את הסיכוי
                        שתצליחו לפתור את התרגיל מהר יותר וטוב יותר.

2. מבחן ראשון לדוגמה כאן, חזרה בנושאים הבאים (עדיין ללא לולאה):
    א. שאלה ראשונה: חלוקה שלמה ושארית.
    ב. שאלה שנייה: תנאים.
    ג. שאלה שלישית: תנאים.

3. מבחן שני לדוגמה כאן, כולל לולאות:
    א. שאלה ראשונה: טבלת מעקב.
    ב. שאלה שנייה: תנאים.
    ג. שאלה שלישית: לולאת while.

הכינו הפתרונות שלכם למבחן הדוגמה הראשון ולמבחן הדוגמה השני.
נדון בהם ביום ג' הקרוב (מחר). נענה לשאלותיכם.

חלק מהתרגילים מאתגרים עבור מי שלא תרגל מספיק במהלך השנה.
שבו על התרגילים והקדישו להם זמן.

אשכול של 6 תרגילים נוספים:

תרגיל 1.  השכרת סירות - while

חברה להשכרת סירות משכירה סירות מסוגים שונים , במשך השנה.

בחברה קיימים שלושה סוגי סירות:                 
קוד 1  סירת משוטים שעלותה 25 שקלים לשעה.                                                                   
קוד 2  סירת מנוע שעלותה 50 שקלים לשעה.
קוד 3  סירת פדלים שעלותה 40 שקלים לשעה.

כתבו  תכנית הקולטת זוגות של מספרים:

   א) הנתון הר0אשון  מציין את  קוד הסירה.

   ב) הנתון השני מציין את מספר השעות בהן משכירים את הסירה. 

הקלט יסתיים כאשר ייקלט קוד סירה 4 .

התכנית מדפיסה את מספר הסירות שהושכרו וסה"כ התשלום שקיבלה החברה.

הערה : אין צורך לבדוק את תקינות הקלט .

תרגיל 2. "מכפלת מספרים נקלטים" - while


כתבו תכנית הקולטת מהמשתמש מספרים שלמים עד לזקיף 999-.

התכנית תדפיס את מכפלת המספרים הזוגיים שנקלטו.

תרגיל 3. "הדפסת סדר ספרות הפוך" - while

כתבו תכנית הקולטת מספר שלם כלשהו.
התכנית תדפיס את ספרות המספר בסדר הפוך, 
כל ספרה בשורה נפרדת.
לדוגמה, אם נקלט המספר 1234, יודפס:
4
3
2
1

תרגיל 4. "טבלת מעקב עם לולאה"


לפניכם  האלגוריתם הבא הקולט מספר שלם:
1.      קלוט מספר ל max
2.      idx = 1 0
3.      עבור idx הקטן מ- 6 99 בצע:
3.1   קלוט מספר ל a
3.2   אם a > max
3.2.1       max = a
3.3       idx = i  idx++ 
4.      הדפס את xmax,id

א.     בנו טבלת מעקב  לקלט 23,34,45,65,12,32  (הקליטה משמאל לימין) . ציין את הפלט.










































ב.     רשמו מה מבצע האלגוריתם? (יש לרשמו משפט אחד בלבד.)

                                                                                                                                                                                                                                                                                    

תרגיל 5. "האם תלת-ספרתי" - while

כתבו תכנית הקולטת מספר תלת-ספרתי ומדפיסה true אם כפל ספרותיו מתחלק ב- 10 ללא שארית.

תרגיל 6: "זוגות-כרטיסים - while

קלוט 50 זוגות של כרטיסים, סה"כ 100 כרטיסים. בכל זוג, הנתון הראשון מציין שם של תלמיד, והנתון השני מציין ציון. הדפס את שמות התלמידים אשר עברו את הבחינה – ציון גבוה מ 55, וכן את ממוצע הציונים של העוברים. (כלומר, בחישוב הממוצע אין להתחשב בציוניהם של הנכשלים). שים לב למקרה בו כולם נכשלו.


הערה : אין צורך לבדוק את תקינות הקלט .


השלבים בפתרון של תרגיל:

1. הבינו את מה שהתרגיל מבקש.

2. הכינו אלגוריתם
    תכננו על דף את פתרונו של כל תרגיל.
    לדוגמה -

      המשתנים להם אני זקוק בתרגיל הם....

       הקלט יהיה...

       החישובים הנדרשים הם....

       הפלט יהיה....

3.  מימוש
     ממשו את האלגוריתם (כתיבת התכנית בשפת #C במחשב).
     בשלב המימוש, אתם לאחר הבנת הנדרש מכם ולאחר החשיבה על השלבים הנדרשים לפתרון.
     ולכן השלב השלישי מתמקד בעיקר בתחביר הפקודות בשפת התכנות, ולא בחשיבה.

4. בדקו את התרגיל
    באמצעות הרצתו באמצעות קלטים מייצגים.

5. תיקון קוד
    אם יש צורך, תקנו את התכנית (חזרו לסעיף 3).
    אם התכנית עדיין לא מבצעת את הנדרש, חזרו אחורה לסעיף 2 ואף לסעיף 1.
    המשיכו כך עד לפתרון מלא ואיכותי של התרגיל.

6. התמקצעות
    כתבו את התרגיל שוב ושוב עד שתעשו זאת בפחות מ- 10 דקות.
    אם יש לכם שאלות, תעדו אותן - כדי שתוכלו להעלות אותן בשיעור.

תגובות